בלוג

בחירת שם דומיין לחנות הווירטואלית שלך

שם דומיין (בעברית: שם מתחם) הנו צירוף של אותיות ומספרים המוקצים לשימושה של החברה, הארגון או אנשים פרטיים. 

כדאי להקדיש מחשבה ולבחור שם מתאים וקליט, מפני ששם הדומיין יהווה את סימן ההיכר שלכם ברשת.

שם הדומיין הוא כתובת האתר שלך באינטרנט, לכן חשוב לבחור בשם טוב שמאופיין בתכונות הבאות:

  • תיאורי: חשוב על שם החברה שלך ועל התוכן שתציג באתר. שם הדומיין הוא אחד הדברים הראשונים שאנשים מבחינים בו לגבי אתר, לכן עליו לספק מושג הולם של מהות האתר בהצצה חטופה. 
  • פשוט לזכירה: בחר בשם דומיין קצר ופשוט. אם השם ארוך ומסובך, אנשים יתקשו לזכור אותו. מעבר לזה 
  • רב-תכליתי: סביר להניח ששם הדומיין יישאר משויך לאתר שלך למשך זמן רב, לכן בחר בשם שיתאים גם אם תוכן האתר ישתנה עם הזמן. אם ברנדון מתכנן לכלול בעתיד פריטי אספנות נוספים באתר שלו, שם הדומיין brandonscollectibles.com יהיה מוצלח יותר מאשר brandonsbaseballcards.com.

האורך כן קובע

כאשר תבחנו את רשימת האתרים המובילים בעולם תגלו שעבור רוב האתרים המפורסמים, שם הדומיין יהיה קצר מ-10 תווים. אתרים בעולם כמו: google, live, youtube, yahoo, או אתרים בישראל כמו: walla, ynet.

בישראל נושא האורך מקבל חשיבות יתר, כי לצערינו  לא כולם יודעים אנגלית ברמה טובה, כך ששם דומיין ארוך עשוי לגרום קשיים בהקלדה לגולש הישראלי. בנוסף ישנן בעיות איות של תעתיק פונטי בין עיברית לאנגלית

קל לאיות

בחירת שם כמו "מתנות לחגים" לאתר, לא יאפשר למשתמש לזכור כיצד מאייתים אותו רק לפי השם. הוא ינסה כל מיני וריאציות של השם, למשל:

  • www.matanotlahagim.com או
  • www.matanotlachagim.com

חבל לאבד את הגולשים הללו שבחרו לרשום את השם בדרך שונה. לכן תמיד עדיף לבחור שם שיש רק דרך אחת ברורה לאיית אותו.

לעיתים המתחרים יקנו את השמות האחרים ויגנבו את התנועה לאתר שלכם.

הבנתם?!

בלי מקפים

גולשים שירצו להגיע לאתר בשם www.best-site.com כנראה שישכחו את המקף ויגיעו לאתר אחר www.bestsite.com.

כדאי לשמור על השם נקי ממקפים. במידה וכן בחרתם בשם עם מקף נסו לקנות גם את האופציה ללא המקף ועשו העברת דומיין לאתר אותו אתם רוצים לקדם.

מילת המפתח מופיעה בשם

עוזר בקידום האתר במנועי החיפוש. גוגל יודע לתרם מילים ולכן לאתר של כלי עבודה אפשר להשתמש במילה tools, וגוגל ידע לתרגם את התוכן לנושא האתר.

איזו סיומת כדאי לבחור לדומיין ?

שאלה נוספת לגביה תצטרכו להחליט היא האם אתם רוצים דומיין ישראלי עם סיומת co.il או דומיין בינלאומי בסיומת .com .net .biz ואחרים.

השיקול העיקרי במקרה זה צריך להיות שאם האתר פונה לקהל יעד בינלאומי, שם הדומיין יהיה בינלאומי ואם האתר כתוב בעברית ופונה לקהל ישראלי כדאי ששם הדומיין יהיה דומיין ישראלי.

מבחינת מיתוג, בישראל עדיף לבחור בשם דומיין בעל סיומות .co.il. יש היום עשרות רבות של סיומות חדשות לפי נושאים שונים שאותם קל לשייך לנושא מסויים למשל .biz, .club, restorant ועוד. הקהל הישראלי עדיין אינו מכיר את הסיומות האלה ויהיה לו קשה לכתוב את הדומיין.  

 

מי רוכש את הדומיין לאתר שלכם

מומלץ שתבצעו את תהליך קניית דומיין בעצמכם. חשוב שלמחזיק הדומיין תהיה שליטה עצמאית ומלאה על ניהול הדומיין בכל זמן נתון, על מנת שתוכלו להעביר אותו לכל איכסון אחר. חברת בניית אתרים רבות (וגם אנחנו) ישמחו לבצע עבורכם את תהליך קניית הדומיין, תמורת עמלה קטנה.

אם גורם שלישי (כמונו ) רוכש עבורכם את הדומיין וודאו כי  הוא רשם את הדומיין על שמכם.

במקרים רבים שבו אותו צד שלישי רשם את הדומיין על שמו, אתם תלויים בו וברצונו הטוב לכל התקופה בה תרצו להמשיך להשתמש בדומיין.

כאשר אתר האינטרנט שלכם כבר מבוסס ובעל מוניטין, האתר שלכם כבר נהנה מזרם קבוע של גולשים וממיקומים טובים במנועי החיפוש, ופתאום אותו גורם שביצע עבורכם את ההליך הפורמלי של רכישת הדומיין נעלם או שנוצר סיכסוך ביניכם. המשמעות  שמי שיקליד את כתובת האתר שלכם, כבר לא יוכל להגיע אליכם.

לכו תוכיחו כעת שהדומיין הזה הוא שלכם.

במידה והדומיין רשום על שמכם אז השליטה בדומיין היא אצלכם: יבוא יום בו תרצו להחליף ספק אחסון אתרים או את אותו בונה האתרים באחר, תוכלו לעשות זאת בקלות ובמהירות.

איך בודקים אם דומיין פנוי ?

יש המון חברות הנותנות שירותי רישום דומיין. אנו ממליצים על בדיקה ראשונית באיגוד האינטרנט הישראלי.
http://www.isoc.org.il/whois

לא תמיד חייבים להשתמש בשם המותג

לפעמיים שם המותג המוחשי אינו אטרקטיבי במיוחד, אבל עדיין רוצים ליצור זיהוי בינו לבין האתר ולכן ישנם מקרים בהם שם האתר והכתובת שלו מעט שונות. דוגמה ידועה במיוחד היא אתר האינטרנט של מעריב. במקום להשתמש בכתובת קשה לאיות כמו למשל maariv.co.il (שני a), בחרו בעלי האתר להשתמש בקיצור NRG שאין לו משמעות מיוחדת, אבל הוא קליט וזכיר מאוד. כך למעשה ידוע האתר של מעריב בתור "NRG מעריב".

לסיכום 

  • אורך שם החנות הווירטואלית לא יעלה על שתי מילים, פשוט קשה לזכור את השם והוא פחות קליט.
  • אפשר להשתמש בראשי תיבות לקיצור למשל btl.co.il לאתר ביטוח לאומי.
  • רצוי שהשם יעביר מסר חיובי ולא שלילי (לאתר של עורכי דין לא נשתמש בשם הכולל את הביטוי "נאשם" ונעדיף את הביטוי "צדק" או אפילו "משפט").
  • שימוש במספר יכול לעזור בזכירת השם וגם קצר יותר להקליד אותו (wall4me.co.il).
  • אפשר להשתמש בעיקר בשם באנגלית כל עוד לא משתמשים בשם בעברית באותה תדירות (findmehome לאתר מציאת בתים).

 

 

כתוב תגובה